Прочетен: 11424 Коментари: 8 Гласове:
Последна промяна: 21.11.2009 20:49
"Ако отидете в Самоков и се спрете пред музея, ще видите от лявата страна на входа наредени няколко надгробни плочи. На една от тия надгробни плочи са издялани в камъка емблемите на вярата, надеждата и любовта – кръст, котва и сърце, - а надписът гласи :
„Здес почива покойната ни мат Христиания, съпругата на Димитрия Изограф и поживя лета 43 и преселиса на вечна жизн на 1853 лето май 27 пресветое вознесение господне”.
Това е началото на една малко известна история написана от Павел Спасов, събрана в книжка малък формат, озаглавена
"Греховната любов на Зографа Захарий".
Захари Зограф / 1810-1853 /
Заха̀рий Христович Зогра̀ф е български художник и иконописец виден представител на Самоковската художествена школа.
Роден е в Самоков и е син на Христо Зограф. След това той учи при своя брат Димитър Зограф, с когото по-късно работи заедно.
Той е един от българските художници с най-голямо творчество.
Захари Зограф е един от малкото художници, които внасят битови елементи в своите стенописи.
Димитър Зограф / 1796 - 1860 /
Димитър Зограф е български зограф от Самоковската художествена школа, брат на Захари Зограф и син на Христо Зограф.
Той е най-големият син в семейството на Христо Зограф.
През 1822 година Димитър се жени за Християния, дъщеря на виден самоковски първенец. Раждат им се 7 деца: Зафир (1823), Никола (1828), Атанас (1831), Захарий (1834), Иван (1840), Домна (1843) и Павел (1847).
През пролетта на 1853 г. в Самоков пламва епидемия от тиф. Разболява се и умира съпругата на Димитър Зограф - Християния. Захарий се заразява от болната и на свой ред също умира на 14 юни 1853 година.
Из "Греховната любов на Зографа Захарий" - Павел Спасов
"....Тъй почна той, зографът Захарий:
-Ти чувал ли си, отче, песента на чучулига в ранно утро, когато сипва зората ?
От полето, от сините цветове на лена се издига тя нагоре, нагоре към тия окъпани от златното утро планини, които са надвиснали над града. А там, в потайните и усойни дебри на леса, чувал ли си, отче, ромоленето на планинския ручей ? От скали и каменак се спуща бистрата вода и гласът и ту тихо шепти, ту с буря се носи из светлите слънчеви пътеки на мъглата, прорязала в сребриста омара дървесата. А чувал ли си, отче, как звънят звънчета, окръжили в гердан шиите на млади кончета, понесли звънка кована кола из път между изкласили жита ?
Като песен на чучулига, като песен на планински ручей, като песен на тънкокови медни звънчета-тъй ехтеше весел детински смях от съседния двор. И тоя смях беше за мене по-хубав от молитвено песнопение на монахини в метоха, по-примамващ от тихия хлопот на клепало вечер, когато чардата се прибира от къра и теменужено ляга небето над града, по-дивен от най-тъжната майчина песен при огнището.
Защото тоя смях беше на Християния, на малката девойка Християния, както я зовяха всички, и тя живееше в съседния нам дом, в дома на чорбаджи Косто, който владееше бекрайни мери из Рила планина и чиято стока нямаше чет.
Ние бяхме деца, отче, аз и Християния. На моите години беше тя и когато още сутрин открехнеше вратцата на комшулука, през който и ти се промъкнал дотук, аз изтичвах към нея, спирах се и в почуда я гледах. Ние бяхме деца, отче, но от баща си, зографа, имам негли усет към красивото и можех да му се удивлявам дълго, пренесен и прехласнат.
А хубава беше Християния, отче мой, много хубава беше тя-още от невръстно девойче беше хубава...много хубава беше тя. „Беше”-ти не знаеш, отче, каква мъка къса сърцето ми това „беше”, защото там, на тоя одър, почина тя...почина в моите ръце.
Косите и, като черна свила се спущаха те на две леко накъдрени плитки от невисокото бяло чело, веждите и-тънки, изписани-като че вардеха взора на нейните леко извити нагоре очи-а очите и...очите и бяха зелени, със златен кръг около гледеца и от тоя кръг се насочваха тънки златни жички към зениците. Смееха се тогава тия зелени и златни очи, смееха се и ме зовяха. И аз припках подир тях-по ливадите и между вековните смърчове, и между малинака в усоите, по кадифения мъх на скалите......"
"....Още оттогава я обичах, отче, така я обичах, че в детинската своя любов си казвах сред лято: ако тя поиска сняг, ще се изкача нагоре в планината, под върха Мусала ще стигна и в шепите си сняг ще и донеса. И посред зима си казвах: ако тя ми поиска теменуги, ще избягам, ще ида в долна земя, там, където настъпва вече пролетта, и с китка теменуги ще се върна при нея, за да узнае колко много я обичам. Но тя не ми поиска нито сняг, нито теменуги, тя само се радваше да бъдем заедно и да скитаме около града-две деца, които още не познаваха живота. И се смееше, и-повярвай ми, отче-още чувам звънливия смях на невръстната Християния, защото после...после, отче, тя никога вече не се засмя....."
"... И последните му думи бяха:
Аз, йеромонах Лаврентий, записах за собствено покаяние тая изповед за греховната любов на зографа Захарий. За покаяние я записах и защото всуе търся ответи и за своята душа:
- Право ли повелят църковните канони ?
- Право ли е человеците да им се повинуват, ако и сърцата им друго да търсят ?
- И кой би могъл да отговори-греховна или свята е била любовта на зографа Захарий ? "
Ако отидете в Самоков и се спрете пред музея, ще видите от лявата страна на входа две надгробни плочи. Едната е за Християния, съпругата на Димитрий Изограф, другата за хаджи Гюро, но под втората е бил погребан - както личи от неумело издялания надпис – и зографът Захарий, брат на първия. Казват някои, но това мъчно може да се докаже, че между двете надгробни плочи, които били една до друга в двора на църквата „Свети Николай”, цъфтели самородни горски теменуги и че двете надгробни плочи в долния си край леко се докосвали....
в Самоков не съм ходила, но много бих искала да го видя...:)
поздрави!
26.12.2010 14:33
Благодаря ти...отивам да я потърся и прочета отново!
05.08.2011 18:31
05.08.2011 18:35
в Самоков не съм ходила, но много бих искала да го видя...:)
поздрави!
Благодаря ти...отивам да я потърся и прочета отново!
11.02.2012 12:25
28.04.2012 00:07