Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.08.2009 18:54 - За "Вуцидей" от Асен Христофоров...или "Благодаря ти, Parasol"!
Автор: mirandolina Категория: Изкуство   
Прочетен: 5622 Коментари: 4 Гласове:
6

Последна промяна: 30.08.2009 18:57


С този постинг искам да изкажа личната си благодарност към блогъра Parasol, който ме накара да прочета "Вуцидей" от Асен Христофоров.

Живея в близост до тази част на Рила, която автора толкова добре е описал като природа, като нрави на местното население, да не говорим за диалекта, на който се говори и до днес. Няма да скрия, че четях и се смеех на глас !!!
Редовно се разхождам към Мальовишкия дял на планината всяко лято, но сега след като прочетох книгата с любопитство минавам през село Мала Църква, село Маждаре, село Говедарци / или още Мацакурци / и сякаш виждам ЖИВИ НЕГОВИТЕ ГЕРОИ И ГЕРОИНИ !!!

БЛАГОДАРЯ ТИ, Parasol !!!


Откъс от "Вуцидей" - Асен Христофоров

"Еднъж Михал Моравия се застоя повечко при мене. Докато разглеждах тъмното му, почти винаги брадясало лице, той ме разпитваше за козите и колко мляко дават, за кокошките и дали още носят, а на края и за здравето ми. Последното го интересуваше повече от всичко друго. Но той сякаш не вярваше на уверенията ми, че се чувствам напълно добре. Гледаше ме изпитателно и подозрително.
 - Я видим, дека криеш - рече старият овчар и замижа с едно око. - Требе да имаш некаква болест, зер баш така нечеш да седиш сам у гората !
За да не го разочаровам, признах, че страдам от една болест, и я нарекох "ИНТЕЛИГЕНТСКИ ИНДИВИДУАЛИЗЪМ". Той помълча, попремисли, па изведнъж отсече:
- Нема човек  у селото да е псовисал от тая ваджия !... От що и иде заразата ?
- ОТ МНОГО ЧЕТЕНЕ И ОТ НЕЩО ДРУГО, бай Михале.
- Ех, ако е до четенето, я само вестнико четем, куги през ден, куги през два... От толкоз не фата, нали ?
- Не хваща - отвърнах, - от толкоз не хваща !
Той сякаш се поуспокои, но бръкна в калпака си и ми подаде най-новия си брой.
- Йощ не съм го прочел - подзе овчарят, - но на, тебе ти по требе, пък я могу и без вестник !..."


За теб, Parasol, букет от теменужки ! Снимката е направена по пътя за хижа Мальовица !


image



Гласувай:
6



1. tili - Прекрасно!
31.08.2009 20:20
А на тези теменужки изглежда сега им е времето, защото и аз им се нарадвах на Боровец.
цитирай
2. анонимен - Благодаря, Лидия!
02.09.2009 17:14
Чудесен подарък! И нека си пожелаем повече хора да прочетат книгите на Асен Христофоров. И да знаят, че той е и един от преводачите на Джером К. Джером.
цитирай
3. анонимен - В книгата впрочем има стотици
02.09.2009 17:22
смешни, но поучителни случки, които дават възможност на Христофоров да направи дълбок психологически портрет на героите си.
Вденъж като си идвал от София в гореспоменатата къща, видял един от селяните да му краде ламарината от покрива на бараката. Асен го попитал защо я взема.
-Оти ми требва! - гласял отговорът.
-Защо не отидеш да си купиш от Самоков?
-А, кой че ти оди у градо!...
:)))
цитирай
4. vidrica - Вуцидей
08.04.2010 23:25
Имам Мацакурци, търся да прочета Вуцидей. Може ли някой да го сканира, на ползу роду ?
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: mirandolina
Категория: Изкуство
Прочетен: 559124
Постинги: 282
Коментари: 65533
Гласове: 10888
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930